Bjorn8.reismee.nl

Toronto

Gister ging 't dan eindelijk gebeuren; ik ging naar Toronto. 't Is ongeveer een uurtje rijden. Van heel ver zie je natuurlijk al de CN Tower ver boven alles uitkomen. Prachtig gezicht. Toen we Toronto binnenkwamen rijden zijn we eerst ff door China Town gereden...dat was erg makkelijk te herkennen 90% was Chinees en alles is in Chinees en Engels. We zijn daarna eerst naar Casa Loma gegaan. Een schitterend kasteel en ook erg groot. Daarna wilden we naar de Art Gallery waar een tentoonstelling van King Tut (Tutanchamon) maar die was helaas gesloten op maandag, dus zijn we naar 't ROM (Royal Ontario Museum). Dat was erg groot en echt heel veel te zien. Helaas konden we er niet te lang blijven, want we hadden de auto maar een parkeerkaartje voor anderhalf uur, dus hebben we heel wat moeten overslaan. Toen kwam eindelijk 't moment dat we naar de CN Tower gingen. Kost maar liefst $23 om alleen naar boven te gaan ongeveer 350 meter met een supersnelle lift. De deuren en 2 platen op de grond zijn van glas dus je kan over de stad heen kijken als je omhoog gaat. Bovenin heb je echt een schitterend uitzicht over Lake Ontario en Toronto. Ookal 't best helder weer was konden we helaas net niet de Niagara Falls zien in de verte(wat zo'n 120km verderop ligt). Nog eventjes op de glazen vloer gaan staan waar je 350m recht naar beneden kunt kijken en toen weer naar beneden met de lift en terug naar Stoney Creek de dag was alweer om.

Vanmorgen zijn we naar de houtzagerij gegaan waar Lee werkt. Erg leuk om dat is te zien. Hij heeft daar even wat gezaagd en verder liet de manager me nog even de andere zaagmachine zien, die gaat echt heel snel. Zometeen gaan we weer naar Toronto voor de Hockey wedstrijd en gaan we bij John eten. Morgen zal ik dan vertrekken naar Niagara Falls.

Stoney Creek

Gistermorgen was ik vroeg wakker...vanwege jetlag 6.30am. Daarna lekker ontbeten: pancakes. En even later gingen we naar de kerk. Dat begon om 10.30am en er is een nederlandse gemeenschap hier en tijdens de dienst liet de dominee weten dat er een bezoeker van Nederland was en kwam er iemand naar voren om 'Goeiemorgen' te zeggen. Na de dienst nogeven met wat locals gepraat die van nederlandse afkomst zijn, dat was wel erg leuk.

Lee heeft me daarna rondgeleid door Stoney Creek en over de mountain waar de Niagara Escarpment loopt. Met een mooi uitzicht over Hamilton, Stoney Creek en Lake Ontario. Daarna zijn we naar een museum gegaan: Canadian Warplane Heritage. Was erg mooi met een grote zaal met allemaal vliegtuigen. Toen met de auto langs de Maple Leaf trees gegaan waar de maple sirop word gemaakt en zijn we nog door Hamilton gereden wat niet heel bijzonder is.

s'Avonds hebben we gegeten bij een gezin dat Lee al heel veel jaren kent. Was erg gezellig en heb weer een hoop geleerd over je kanonnen e.d. moet maken, dat is dus wat ze hier doen als jeugd. Toen we thuiskwamen was de avond al bijna om nog ff wat tv gekeken en naar bed gegaan. Weer heerlijk geslapen en zometeen ga ik eindelijk naar Toronto. 't Weer ziet er weer geweldig uit met 21 graden en veel zon dat er is voorspeld vandaag.

In Canada

Gisterochtend vroeg opgestaan (5:30) en om 6:45 de trein naar schiphol gepakt, waar om 10:45 mijn vliegtuig vertrok. Gelukkig werd ik weer toegelaten tot 't vliegtuig en kon ik vertrekken naar Parijs. Daar landde ik binnen 't uur en was ik dus ruim op tijd voor de transfer naar Toronto. Na een lange vlucht kwam ik eindelijk aan op 't vliegveld van Toronto... Intl Pearson Airport. En werd ik tot mijn eigen verbazing toegelaten tot Canada na een formulier ingevuld te hebben en ondervraagd te zijn door de douane.

Buiten stond John al 2 uur te wachten want mijn vlucht was met een uur vertraagd(in Parijs moesten ze nog schoonmaakwerkzaamheden doen), maar daar was ik dan eindelijk. Lekker over de snelweg (met 185 km/uur) binnen 't uur in Stoney Creek, waar ik de komende nachten zal logeren. Speed Limit is eigenlijk 100 km/uur, maarja moet kunnen.

Toen ik daar aankwam (om 18h30 plaatselijke tijd) stond de barbecue al aan(prachtig weer hierzo, de zon schijnt deze morgen ook weer volop). Echt heerlijke steaks gegeten nog ff wat gekletst en redelijk op tijd 22h naar bed gegaan (NL tijd4h in de morgen)...na een lange dag.