Bjorn8.reismee.nl

Chicago

Laatste stop in de VS, Chicago, Illinois. Wat een schitterende stad is dit. Veruit de mooiste stad waar ik ooit ben geweest. Helaas ben ik hier maar 2 volle dagen voordat ik alweer naar huis moet vertrekken. Ben vandaag als eerste naar de Sears Tower gegaan. Heet nu eigenlijk Willis Tower. Echt een werkelijk geweldig uitzicht over de stad en z'n omgeving. Aan een van de zijden waren openingen uit de muur en daar waren 4 glazen boxjes waar je in kan staan buiten 't gebouw op 103 verdiepingen hoog. Recht naar beneden kijkend rijden de auto's onder je door.(Ik ben geloof ik echt over m'n hoogtevrees heen nu). Uiteindelijk maar weer naar beneden gegaan ( had nog meer te bezichtigen). Naar Grant Park gelopen daar wat rondgelopen en de Buckingham Fountain gezien. Verder nog door Millenium Park gelopen. Een park met allemaal kunstwerken. Meeste wel mooi. Verder veel door de stad gelopen vandaag, 't ene gebouw is nog mooier dan 't andere.

New York

Benmaandag naar Liberty Island gegaan, waar 't Statue of Liberty staat. Daar een mooi uitzicht op Manhattan. Weer terug in Manhattan ben ik langs de plek waar vroeger de World Trade Center stond gegaan, ze zijn daar nu hard aan 't werk om One World Trade Center te bouwen die ik geloof in 2015 klaar moet zijn. Die zal nog hoger zijn en 't hoogste gebouw van New York worden. Daarna wat gaan eten in Chinatown, lekker goedkoop en lekker veel. Begin van de avond over de Brooklyn Bridge gelopen naar een parkje in Brooklyn, waar je een mooi uitzicht hebt over Manhattan. Weer terug gekomen in Manhattan naar de Empire State Building gegaan. Het uitzicht viel helaas wat tegen, maar de Skyride was op zich wel grappig.

Laatste volle dag in New York alweer. Eerst even wat inkopen gedaan. Had nog geen Flyers shirt gekocht in Philly, maar kon er gelukkig een vinden. s'Middags een NBC Studio tour gedaan. De studio's gezien van de Late Night Show, Saturday Night Live en de studio waar ze de football wedstrijden analiseren. Studio's zijn trouwens allemaal erg klein. Op tv lijken ze veel groter door speciale lenzen in de camera's. Daarna naar de Top of the Rock gegaan, wat in hetzelfde gebouw is(of op 't gebouw). Daar echt een mooi uitzicht over New York. Mooi uitzicht over Central Park. Weer beneden ben ik door Central Park naar de Guggenheim gelopen. 't Was al laat en museum ging bijna dicht dus niet meer naar binnen geweest, maar dat vind ik niet zo erg. Ben niet zo'n kunst fan.

Baltimore, Time Square

s'Ochtens niets meer gedaan, behalve ff internetten en daarna naar Baltimore vertrokken. Daar aangekomen even m'n bagage in mijn hotel gedropt. Trouwens hoogste etage tot nog toe, 24ste valt nog mee, hotel is 37 etages hoog. De kamer was veruit de grootste tot nog toe, leek wel een ruime woonkamer met zelfs een keukentje erin. De haven van Baltimore bekeken. Heeft veel eettentjes en wat winkeltjes. Goede plek om je te vermaken zeker met het goede weer hier van weer een graadje of 30. De volgende dag naarhet National Aquarium gegaan. Enorm aquarium met heel veel verschillende soorten vissen, kikkers, wat vogels en slangen. Helaasviel de dolfijnenshow wat tegen, was wat kort en erg weinig sprongen. Verder ook wat vreemde vissen en diepzeevissen. Een behoorlijk aantal grote haaien en veel roggen.

s'Middags vertrokken naarNew York, waar ik rond 17:45 aankwam. Hotel weer gevonden ergens in Long Island, Queens. Had voor m'n vakantie behoorlijk lang gezocht voordat ik iets vond dat te betalen was in New York. Gelukkig was dit hotel te betalen, 't was wel buiten Manhattan, maar maar een kort metro ritje verwijderd van alle bezienswaardigheden. De kamer is wel erg klein, kan gelukkig nog net mijn koffer kwijt. s'Avonds even naar Time Square gegaan. Daar wat rondgelopen en echt zoveel hier wat je op tv al hebt gezien. Echt net of je hier al veel vaker bent geweest. Er zijn hier alleen wel erg veel toeristen. Echt overal waar je kijkt staan ze foto's te maken. Dat heb ik in de andere steden eigenlijk niet zoveel gezien.

Vandaag mijn New York Pass opgehaald op Time Square en daarna doorgelopen naar Central Park. Daar lekker rondgelopen. Echt een enorm park, heerlijk rustig. Zijn wel enorm veel hardlopers, dat viel me zowieso al op in Washington en Baltimore, dat er zoveel hardlopers door de straten rennen. Daarna naar 't Natural History Museum gegaan. Is echt enorm groot, ben hier zo'n 2,5 uur geweest en heb nog niet alles gezien. Heb de beelden van de indianen en andere mensenvolkeren maar overgeslagen en ben bij de Afrikaanse dieren begonnen en daarna naar de prehistorische dieren en dino's gegaan. Staan echt enorm veel skeletten van hier. Ook veel prehistorische vissen en zoogdieren. Aan 't einde nog even naar de ruimte met Amerikaanse dieren geweest en toen ging 't museum helaas al dicht.

s'Avonds over broadway gelopen waar alle theater shows zijn. Kon eigenlijk niet echt iets leuks vinden en toen kwam ik zo'n verkoper tegen voor de Comedy Night. Daar ben ik dan uiteindelijk naar toegegaan. Echt een klein zaaltje, waar een aantal nog niet zo bekende en een paar die op Comedy Central zijn geweest kwamen optreden. De een wat leuker dan de ander, maar op zich wel geslaagd.

Washington

Gister met de trein naar Washington weer door prachtige natuurgebieden gegaan. De trein reizen gaan hier eigenlijk alleen door natuur gebieden en af en toe een dorpje of stad. Na aangekomen te zijn en ik in mijn kamer 't internet uitprobeerde deed 't 't niet. Ik had weer net een kamer waar de verbinding niet werkte. Gelukkig kreeg ik na even klagen een nieuwe kamer toegewezen en die was een stuk mooier en 't internet deed 't gelukkig, dus kan ik weer wat stukjes schrijven.

Vandaag op de bus gestapt naar 't Pentagon. Daar naar 't Pentagon Memorial geweest, waar alle slachtoffers worden herdacht van de aanslagen van 9/11 op 't Pentagon. Bij 't Pentagon is veel bewaking. Op 't dak snipers en over 't gehele terrein veel bewaking. Overal staan ook borden dat je geen foto's mag maken (helaas!). Vanaf daar de metro gepakt naar Arlington Cemetary. Daar de graven van J.F. Kennedy, z'n vrouw, dochter en broer bezocht. Even daarna de wisseling van de wacht meegemaakt bij de Tomb of the Unknown Soldier. Vanaf daar gelopen naar DC en in 't Lincoln Memorial geweest, Witte Huis gezien, Washington Monument en 't Capitol gezien. 't Was vandaag echt superweer. Was denk wel rond 28 graden en volop zon. Echt een geweldige dag waarop ik verder nog even door een paar Smithsonian's ben gelopen, American Indian Museum, Air and Space Museum en 't Natural History Museum. Toen was 't alweer avond geworden en moest ik maar is op zoek gaan naar een eettentje. Had op internet al gelezen dat je in Georgetown lekker kunt eten, dus ben ik daar toen heen gelopen. Stukje langs 't water, waar je Theodore Roosevelt Island kan zien aan de overkant. Gezellige boulevard, waarna ik in hartjeGeorgetown wat ben gaan eten.

Philadelphia

Eerste dag in 'the city of brotherly love' begonnen met het oudste bewoonde straatje van de VS en er wonen nog steeds mensen, tenminste dat stond met grote letters op 't bord voor 't museum. Daarna verder gelopen naar Betsy Ross House, waar Betsy de eerste vl;ag voor de VS heeft gemaakt met toen nog maar 13 sterren op de vlag, omdat er toen maar 13 staten waren. Voor de ijshockeywedstrijd even gaan eten. In Philly dus natuurlijk een Philly Cheesesteak gegeten....heerlijk!!! Toen op naar de wedstrijd. Het was de 82ste, laatste en beslissende wedstrijd van 't seizoen voor een ticket naar de playoffs en dat was ook wel te merken, spanning en sfeer. De wedstrijd werd gelijk geรซindigd, zelfs na overtime nog geen winnaar, maar gelukkig wonnen de Flyers uiteindelijk met 2-1 na shootout.

Volgende dag ging ik naar 2 wedstrijden, te beginne met baseball. Eerste thuiswedstrijd van 't seizoen tegen de Nationals. Tijdens de wedstrijd haalde de mascotte nog ff een geintje uit, helaas deed m'n fototoestel 't juist op dat moment niet. Verder verliep de wedstrijd weer goed met een 7-4 overwinning. Toen op naar de 2de wedstrijd, een basketbalwedstrijd tegen de Miami Heat. Ik zat hier echt heel dichtbij 't speelveld en de spelerstunnel van de Heat. Echt gaaf!!! Helaas ging de wedstrijd verloren, maar dat maakte toch al niet meer uit 76ers gaan helaas niet naar playoffs.

Laatste volle dag in Philly alweer. Laatste monumenten e.d. gezien in 't oude gedeelte van de stad, waar mijn hotel was. Daarna naar downtown Philadelphia. Waar alle enorme wolkenkrabbers zijn. Daar even wat gegeten in de hoogste toren van Philly, Two Liberty Place. Helaas kan je er niet naar boven maar alleen tot de eerste etage waar allemaal eettentjes zijn. Verder nog wat rondgewandeld en toen was de dag alweer om.

Laatste ochtendje in Philly nog even naar The University of Pennsylvania gegaan. Dat gebied word University City genoemd, er zijn nog velen andere universiteiten en is echt een enorm terrein. Ook nog even de beroemde trappen opgelopen en het beeldje van Rocky gefotografeerd. Toen nog even langs de oudste gevangenis van deVS gelopen (had helaas geen tijd meer voor een rondleiding)en toen weer snel terug naar 't hotel om m'n koffers te pakken en naar Washington, DC te vertrekken. Waar ik zojuist ben aangekomen.

Boston

In Boston aangekomen voelde ik me meteen thuis, wat een mooie stad. Die avond was 't ook nog is heerlijk weer, lekkere temperatuur rond een uurtje of 11 s'avonds.

Volgende dag begonnen aan de Freedom Trail ( een wandeling langs alle historische plekken van de stad). Helaas begon 't al snel te regenen en kon ik daardoor niet alles zien wat ik van plan was. Maar toch de hele Freedom Trail gelopen en wat gegeten in Quincy Market. Een groot gebouw met allemaal eettentjes en in 't midden van 't gebouw staan dan grote tafels waar iedereen aan zit te eten. Erg gezellige plaats om even wat te eten. s'Avonds niks meer gedaan door de stromende regen. Hield pas diep in de nacht op.

Maar gelukkig was 't de volgende dag weer lekker weer. s'Ochtends even bij het trein station gekeken of ik m'n ticket voor een later ticket kon ruilen indien ik 't niet zou redden, dat was gelukkig geen probleem. Daarna naar de haven en daar had ik een ticket voor een walvissentocht. Hebben 4 soorten gezien, waaronder de bultrug en de blauwe vinvis. Kwamen erg dicht in de buurt van de boot, dus konden ze redelijk goed zien als ze even boven water kwamen. Zeker de bultrug toen die met z'n staart boven 't water uitkwam. De boottocht had eigenlijk maar 3 uur moeten duren, maar 't werd 4,5 uur waardoor ik dus nooit meer m'n trein kon halen en de volgende moest pakken. Bleek dat ik inderdaad m'n ticket om kon ruilen, maar dat kostte wel wat geld en dat had ie er heel slim natuurlijk niet bij gezegd, maarja op weg naar Philadelphia, waar ik om 11 uur s'avonds aankwam na een mooie tocht door de natuur. Door een hoop staten heen gegaan waaronder 't kleinste staatje van de VS, Rhode Island en onder New York City doorgegaan. 't Vooruitzicht voor de komende dagen in Philly is ruim 20 graden met zon, dus dat is een erg mooi vooruitzicht.

Niagara Falls

Gistermorgen heeft Lee me bij de Niagara Falls afgezet en vanaf daar ga ik verder alleen reizen. Leek eerst een mooie dag te worden voelde warm aan, maar daarna werd 't al gauw erg bewolkt en ging 't regenen. Dat zorgde er helaas voor dat de falls erg slecht te zien waren en op een vergeven moment zelfs helemaal niet meer te zien door alle mist en dat duurde tot vandaag 12 uur. Gelukkig had ik daarvoor al even een paar foto's gemaakt en kon ik vanmiddag ook nog ff langs de falls lopen voordat ik zou vertrekken. Gister ben ik verder nog ff langs de rivier gelopen om bij 't bus station te komen. Daar moest ik even een ticket halen voor de busreis van vandaag. En daarna verder gelopen naar de whirlpool. Die viel alleen heel erg tegen, gelukkig maakte de stroomversnellingen 't een en ander goed, want 't was een behoorlijke wandeling: 4km heen en weer 4km terug.

Vanmorgen ben ik dan even naar de Journey Behind The Falls gegaan, dan kom je via een tunnel achter de watervallen. Dat viel eigenlijk ook best tegen, maarja 't is toch wel erg indrukwekkend al dat water dat daar naar beneden komt vallen.

s'Middags ben ik dan vertrokken met de bus naar Buffalo Airport. Na zo'n 10min kwamen we bij de grenscontrole aan en ik werd gelukkig toegelaten door een verder zeer chagrijnige man. Stelde gelukkig nauwelijks vragen. Op 't vliegveld hadden we 2 uur vertraging. Bleek later dat dat kwam door slecht weer in Boston. Onderweg onweer en turbulentie gehad. 't Was verder een zeer klein vliegtuig van Air Wisconsin. Bij de landing zag je de landingsbaan pas een paar seconden voor we landen door alle mist, maar weer veilig aangekomen en daarna met de metro naar 't hotel gegaan waar ik nu in de lobby dit verhaal zit te tikken, omdat het geld kost om internet in je kamer te hebben. Hotel is trouwens ideaal gelegen in 't centrum.

Flyers @ Maple Leafs

Afgelopen dinsdag middag zijn we naar John's huis gegaan. Daar had zijn moeder Afrikaans gekookt; grote garnalen in hete saus met wat brood en frietjes...echt heerlijk. Daar heb ik ook een vriend van John ontmoet die meeging naar de hockeywedstrijd... een fan van de Flyers!! Ik kreeg van hem een shirt om tijdens de wedstrijd te dragen. Zo'n wedstrijd is echt gaaf om mee te maken. Super sfeer, alle Flyers en Leaf fans zitten door mekaar in 't stadion, dat zouden ze in Nederland is moeten proberen...haha. Gelukkig kwam de wedstrijd tot een goed einde 2-0 voor de Flyers.